Rundt i regionen: Ugen der gik i Radikale Venstre i hovedstadsregionen (9. december 2020)

RUNDT I REGIONEN: Mangler du overblikket over begivenhederne i Radikale Venstre i hovedstadsregionen den seneste uges tid? Her samler redaktionen de vigtigste debatter og historier fra mediestrømmen i et nyhedsbrev, så du kan holde dig opdateret
9. december 2020 kl. 09.00

Egedal
Byrådsmedlem vil have mere solenergi ved nybyggeri
Rikke Mortensen, der er partiets byrådsmedlem i Egedal, vil have solceller på nybyggeri i kommunen. Inspireret af erfaringer fra Tyskland, hvor man nogle steder har såkaldt solcellepligt, er hun ved at undersøge mulighederne inden for området, herunder for eventuelle samarbejder med andre kommuner. Læs mere om nyheden her. Rikke Mortensen blev i november valgt som partiets spidskandidat til kommunalvalget næste år.

Frederiksberg
Folketingsmedlemmer fra Frederiksberg fortalte om finanslov på Facebook
De to radikale folketingsmedlemmer opstillet på Frederiksberg Jens Rohde og Ruben Kidde indtog i går den digitale talerstol på Radikale Venstre Frederiksbergs Facebookside. Ruben Kidde fortalte om arbejdet med at sætte radikale aftryk på den netop vedtagede finanslov for 2021, mens Jens Rohde kunne fortælle om tankerne bag en granskning af regeringens rolle i Minksagen. Man kan se videoen her

Furesø
Radikale bannerførere for flygtninge i Furesø
Uledsagede flygtningebørn fra Morialejren i Grækenland er nu velkomne i Furesø Kommune efter et forslag støttet af Radikale Venstre, SF, Enhedslisten og Alternativet for nylig blev stemt igennem i kommunen. Det førte til dette debatindlæg fra det lokale byrådsmedlem og lokalforeningens formand sidste tirsdag. De er ikke de eneste radikale politikere, der vil hjælpe børnene i lejren. I september stillede Københavns socialborgmester Mia Nyegaard et borgerforslag om at evakuere børnene, som man kan støtte her.

Gentofte
Partiforening søger spidskandidat til kommunalvalget 2021
Med under ét år til kommunalvalget skal partiforeningen i Gentofte til at finde en spidskandidat til kandidatlisten. Interesserede kan mellem nu og 10. januar melde sig på banen til den indledende runde. Spidskandidaten bliver valgt på et opstillingsmøde 20. januar 2021. Det skrev foreningen i går tirsdag på sin Facebookside. Indtil videre har byrådsmedlem Kristine Kryger meldt sit kandidatur. Hun var spidskandidat ved kommunalvalget i 2017.

Helsingør
Top 4 til kommunalvalget er på plads
Partiforeningen i Helsingør valgte sidste onsdag de fire øverste kandidater, man kan sætte kryds ved ud for liste B til kommunalvalget næste år. Toplisten består i prioriteret rækkefølge af 1. Christian Holm Donatsky (nuværende byrådsmedlem), 2. Knud Mogensen, 3. Marie Louise Wittenkamp og 4. Per Frank Povlsen. Man kan læse mere om nyheden her. Kandidaterne fra nummer fem og nedefter bliver valgt på et senere tidspunkt.

København
Et skridt nærmere Tivoli-bypark med radikal opbakning
Teknik- og miljøordfører Mette Annelie Rasmussen udtalte sidste onsdag til tv2lorry.dk, at en ny bypark foran Tivolis hovedindgang i det centrale København skal sikre en mere blandet by med flere grønne, rekreative områder. Der tegner sig p.t. et flertal for parken i Borgerrepræsentation. Nyheden med videoindslag af ordføreren kan ses her.

Jagten på folketingskandidater i Hovedstaden er gået i gang
Københavns Storkreds har indledt processen med at finde og screene mulige kandidatemner til næste års valg af folketingskandidater. 12 folketingskandidater (én for hver valgkreds i storkredsens fire kommuner København, Frederiksberg, Tårnby og Dragør) skal vælges af vælgerforeningen hvert år på et årsmøde. Læs mere om opstillingsprocessen her.

Christiansborgforslag skal mindske CO2-udledning i København
København vil få svært ved at nå målet om klimaneutralitet i 2025. Derfor vil partiet på Christiansborg stille forslag om at investere i ny teknologi, der skal dæmpe udledningen i byen. Det sagde partiets energiordfører og byrådsmedlem på Frederiksberg Ruben Kidde til politiken.dk fredag

Har du en aktuel, radikal historie fra hovedstadsregionen, der skal med i næste "Rundt i regionen"-nyhedsbrev?

Vi hører da meget gerne fra dig.
Skriv til redaktionen på redaktion@radikaldialog.dk.

Om Radikal Dialog
Radikal Dialog er medlems- og debatbladet for medlemmer af Radikale Venstre i hovedstadsregionen. Bladet når over 3000 medlemmer af Radikale Venstre i Nordsjælland, Omegnen, København og Bornholms storkredse. Bladet er drevet af en frivillig, uafhængig redaktion. Du er automatisk tilmeldt som abonnent, fordi du er medlem af Radikale Venstre med adresse i hovedstadsregionen. Ansvarlig redaktør er Viktor Dylander (dylander@radikaldialog.dk). Bladet udgives af Region Hovedstadens Radikale Venstre.

Persondatapolitik
Vores persondatapolitik gælder for alle dele af Radikal Dialog, websider under radikaldialog.dk og eventuelle mobilapplikationer, som er udgivet af Radikal Dialog. Vi bruger persondata i overensstemmelse med GDPR for at kunne betjene dig som medlem og abonnent på Radikal Dialog. Som medlem af Radikale Venstre bosiddende i Region Hovedstaden har vi adgang til dit navn og din emailadresse. Du kan til enhver tid framelde dig dette nyhedsbrev ved at trykke på linket i bunden.