Regionsrådsmedlem fra Alternativet skifter til Radikale Venstre

Fremover vil Radikale Venstre sidde på fire af 41 mandater i regionsrådet i Region Hovedstaden i stedet for de hidtidige tre. Det står klart på dagen for Folketingets åbning, fordi regionsrådsmedlem Martin Schepelern har valgt at skifte fra Alternativet til Radikale Venstre. Skiftet betyder også, at flere centrale udvalgsposter i regionsrådet nu kan farves magenta.
Regionsrådsmedlem Martin Schepelern fra Alternativet skifter til Radikale Venstre og sikrer dermed partiet flere udvalgsposter og mere indflydelse i Region Hovedstaden

Styrkelse af radikale i hovedstadsregionen

Konkret bringer Martin Schepelern næstformandsposten i Social- og Psykiatriudvalget med sig til Radikale Venstre. Et udvalg partiet ikke har været repræsenteret i under denne valgperiode, der begyndte i januar 2018. Udvalget arbejder for at styrke psykiatrien og for at sikre sammenhæng i behandlingen for patienter, der lider af psykiske eller fysiske sygdomme. Derudover får partiet sit andet sæde i regionsrådets centrale forretningsudvalg udover Karin Friis Bach.

Alt i alt er der tale om en styrkelse af partiets indflydelse i Region Hovedstaden, siger formanden for Region Hovedstadens Radikale Venstre Thomas Elkjær i en pressemeddelelse."To medlemmer i forretningsudvalget giver flere muskler til partiet og dermed også flere muligheder for at sikre en grønnere, friere og stærkere region."

Følt sig hjemme i samarbejdet med radikale

Martin Schepelern siger, at han vil bruge sit mandat til at opnå de bedst mulige resultater omkring de politiske mærkesager, han gik til valg på. "Jeg håber og ønsker oprigtigt det bedste for Alternativet, men må samtidig stå ved, at jeg ikke føler mig som den rette til at repræsentere Alternativet. Samt at jeg gennem længere tid har følt mig hjemme i samarbejdet med Radikale Venstre," siger han i pressemeddelelsen.

For regionsrådsmedlem Karin Friis Bach er det især Martin Schepelerns arbejde med at styrke og modernisere psykiatrien og forbedre den mentale sundhed hos borgerne, der er hans styrke.

For sent til genopstilling

Nye, regionale partiregler betyder, at det ikke er muligt for Martin Schepelern at genopstille til regionsrådet på vegne af Radikale Venstre. Man skal have været medlem af partiet i minimum seks måneder forud for opstillingsmødet, som finder sted 14. november i år.  Men resten af valgperioden ud hedder de fire radikale regionsrådsmedlemmer altså nu Karin Friis Bach, Stinus Lindgreen, Anette Randløv og Martin Schepelern.

Martin Schepelern arbejder til daglig som selvstændig psykoterapeut og bor i København.